MIS BLOGS DE ESPAÑOL

Åk6: http://mca-ylosdelsexto.blogspot.se/ Åk7: http://mca-septimos7.blogspot.se/ Åk8: http://mca-octavos8.blogspot.se/ Åk9: http://mca-novenos9.blogspot.se/

måndag 7 april 2014

ERIKSDALSKOLAN TRÄNA TILL PÅ PROVET

PRUEBA/EXAMEN
Ingen panik!
Provet är baserad på det vi har gått igenom och tränat med. 
Om du tränar på detta kommer du att klara det hur lätt som helst:
*Bestämd artikel: el-los
                             la-las
*Obestämd artikel: un-unos
                               una-unas
*Ordförrådet vi har jobbat med:
  klassrumsord
  färger
  familjen
  namn på några djur
  siffror 0-100
*Frågeord
  Qué?: vad?
  Cómo? : Hur/vad  (Cómo te llamas tú?)
  Cuántos -as? Hur många? (How many?)
*Hay: Det finns
  Hay?  Finns det?
  No hay: Det finns inte.
T.ex. Qué hay en la clase?
         Hay una mesa, un libro veinte sillas y 
         alumnos.
         Cuántos escritorios hay en la clase?
         Hay un escritorio.
*Fraser:
Cómo te llamas tú?/Vad heter du?
Yo me llamo XX./Jag heter XX.
Cuántos años tienes tú?/Hur gammal är du?
Yo tengo X años./ Jag är X år gammal.
Tienes tú animales?/Har du djur?
Sí, yo tengo un perro y cuatro gatos./Ja, jag har
en hund och fyra katter.
No, yo no tengo animales./Nej, jag har inga djur.
Tienes familia?/Har du familj?
Sí, yo tengo padres y dos hermanos. Un hermano y una hermana./Ja, jag har familj. En bror och en syster.
Cómo se llama tu primo?/Vad heter din kusin?
Mi primo se llama X./Min kusin heter X.
Cómo se llaman tus padres?/Vad heter dina föräldrar?
Mis padres se llaman X y Z./Mina föräldrar heter X och Z.
På detta viset kan du fråga efter hela familjs namn.
Börja träna i tid och vänta inte till sista minuten.
Skriv under kommentarer om du undrar något.
BUENA SUERTE!/LYCKA TILL
Y BUENA SUERTE EN LA PRUEBA NACIONAL!
Glad Påsk det med!! 
(un pollito amarillo: en gul kyckling)

(un conejo blanco: en vit kanin)
Hasta el jueves! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.